معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1483506
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

خميني شهر يكي از شهرستان هاي استان اصفهان است. نام قديمي و باستاني اين طقه «سده» بوده است. شغل اصلي مردمان اين ناحيه را كشاورزي و دام داري تشكيل مي دهد. در شهرستان خميني شهر هم چون بيش تر شهرستان‌هاي استان اصفهان‎؛ قالي بافي مهم ترين صنايع دستي منطقه محسوب مي شود. در اين شهرستان نيز صنعت قالي بافي اغلب در كارگاه هاي خانگي و بيش تر توسط دستان هنرمند زنان و دختران روستايي تهيه مي شود. ازطرح هاي متداول قالي اين شهرستان مي توان به طرح هاي لچك، ترنج، طرح گل هاي رز، طرح افشان با گلدان اشاره نمود.
مكان هاي ديدني و تاريخي
شهرستان خميني شهر از جاذبه هاي طبيعي چون غار، رودخانه و چشمه برخورداراست. مهم ترين جاذبه تاريخي اين شهرستان نيز امامزاده سيد محمد است.

كشاورزي و دام داري
آب كشاورزي از كاريز، چاه و زاينده رود تامين شده و گندم، جو، تنباكو، تره بار، گلابي، بادام، سيب، گيلاس و آلبالو از جمله فرآورده هاي كشاورزي خميني شهر شمرده مي شود. از آن جا كه در پيرامون اين شهر، پوشش گياهي براي چراي دام موجود است، مردم به پرورش گاو، گوسفند و بز و هم چنين پرورش طيور نيز مي پردازند.
مشخصات جغرافيايي
خميني شهر مركز شهرستان خميني شهر، با پهنه اي حدود 2 هزار و 776 هكتار در باختر اصفهان، در 32 درجه و 41 دقيقه پهناي شمالي، و 51 درجه و 32 دقيقه درازاي خاوري نسبت به نيمروز گرينويچ، و بلندي 1 هزار و 595 متر از سطح دريا قرار دارد. اين شهرستان از شمال به شهرستان برخوار و ميمه، از شرق به شهرستان اصفهان، از جنوب به شهرستان فلاورجان، و از غرب به شهرستان نجف آباد محدود مي باشد. هم چنين شهر سده، از شمال به آبادي هاي دهستان ماربين عليا، از باختر به روستاهاي اصغر آباد، از خاور به آبادي جوي آباد و از جنوب به روستاي آدريان و تپه آتشگاه محدود گرديده است. خميني شهر با قرار گرفتن در دشت، آب و هوايي معتدل و خشك داشته و ميانگين بارندگي ساليانه اين شهر به 155 ميلي متر مي رسد. فاصله هوايي خميني شهر تا تهران 332 كيلومتراست.

وجه تسميه و پيشينه تاريخي
نام اين شهر از روزگار باستان تا سال 1338 هـ . ش «سده» بوده و روزگاري نيز آن را ماربين مي گفته اند. از 1338 هـ . ش «همايون شهر» ناميده شد و از اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، به خميني شهر تغيير نام پيدا كرد. واژه «سده» در فرهنگ نفيسي و برهان قاطع به معني آتش شعله كننده و شعله بلند و تازيانه دار آمده است. سده واژه اي فارسي است كه در پهلوي به صورت «ست»و «سد» آمده است. نام «سده» نامي درست، به جا و زيبا بوده است. زيرا اين محل از سه ده به نام هاي: خوزان، فروشان،(فريشان/پريشان) و ورنوسفادران (بن اصفهان) به وجود آمده است كه در اثر گسترش روستاهاي سه گانه امروزه تبديل به يك شهر شده است.

تاريخ خميني شهر با توجه به نزديكي اش به اصفهان ( 8 كيلومتر) متأثر از تاريخ آن شهر تا حدود زيادي همانند آن است. در كوي خوزان شهر خميني شهر، دژ دفاعي مهمي به نام كهن دژ وجود داشته كه خرابه هاي آن هم چنان باقي است و گفته اند كهن دژ، پايتخت پادشاهان كياني و ساساني بوده است. در دوران اسلامي اين ناحيه از اهميت زيادي برخوردار بوده است. وجود مسجد جامع بزرگ كوي خوزان، شهر بودن آن را در گذشته تأييد مي كند. چرا كه مسجد جامع از ويژگي هاي شهرهاي اسلامي است و روستاها فاقد آن بوده اند.

 

طبيعت درشهرستان خميني شهر(ره)

منابع آبي شهرستان خميني شهر را آب هاي سطحي و زيرزميني تشكيل مي دهند كه به علت اقليم خاص منطقه؛اهميت آب هاي زيرزميني به مراتب بيش تر است. چاه ها و قنات ها عمده ترين راه هاي دسترسي به آب هاي زيرزميني هستند. چشمه هاي متعددي در اين شهرستان پراكنده هستند كه از ميان مهم ترين آن ها مي توان به چشمه لادژ و چشمه منظر اشاره كرد. چشمه منظر در 16 كيلومتري مسير اصفهان - خميني شهر قرار داشته و گردشگاه مناسبي براي گذران اوقات فراغت به شمار مي آيد.
به طور كلي شهرستان خميني شهر دشت هموار است و پستي و بلندي چندان مهمي ندارد. مهم ترين ارتفاعات اين شهرستان را ارتفاعات شاه كوه و محمود آباد تشكيل مي دهند. غار قهرمان تنها غار اين منطقه است. غار قهرمان در كوه باختري چشمه لار در خميني شهر واقع شده و آب انباري نيز در آن وجود دارد. اين غار شامل يك اتاق است كه از سنگ تراشيده شده و ابعاد آن 3×3 متر است.

 

آرامگاهها،امامزاده ها و زيارتگاهها درشهرستان خميني شهر(ره)

امام زاده سيد محمد خميني شهر
امام زاده سيد محمد كه بسيار مورد توجه و احترام مردم است در 3 كيلومتري شمال شهر خميني شهر واقع شده است.


X