معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1482186
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

شهرستان اليگودرز يكي از شهرستان‌هاي استان لرستان است كه از شمال به شهرستان خمين (استان مركزي) ازنا و دورود، از خاور به فريدن و فريدون شهر (استان اصفهان)، از جنوب خاوري به فارسان (استان چهار محال و بختياري)، از جنوب به دزفول (استان خوزستان) و از باختر به خرم آباد محدود است. يش از تشكيل شهر فعلي اليگودرز، شهري با همين نام، در محل كنوني آن وجود داشته‌است كه مردم آن مذهب علوي (شيعه‌قديم) داشته‌اند و قزلباشان و درويشان آن ها در خانقاهي كه مركز تعليمات ديني شهر بوده؛ پرورش مي‌يافته‌اند. شاه اسماعيل صفوي در يكي از سفرهاي خود از اين خانقاه ديدن كرده است. اين شهر كه بقايايي از آن از قبيل آجرهاي مكعب مستطيل و ظروف سفالي و فلزي (در قرن هفتم هجري) در كوه ها و و تپه هاي اليگودرز به دست آمده است، به دلايل نامعلومي از بين رفت. عامل اصلي تشكيل هسته اوليه شهر اليگودرز، وجود رودخانه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها بوده است. عامل ديگر براي ايجاد و گسترش اين شهر، موقعيت ارتباطي آن بوده است؛ به گونه اي كه يكي از راه هاي مهم اصفهان به باختر كشور از فريدن، اليگودرز، گاپله و بروجرد مي گذشت.درنهايت متصل شدن نواحي بختياري به فلات مركزي ايران (اراك، خمين، گلپايگان و خوانسار) نيز، توسط اين منطقه بر اهميت شهر اليگودرز افزوده است.مركز شهرستان اليگودرز از نظر جغرافيايي در 49 درجه و 41 دقيقه درازاي خاوري و 33 درجه و 23 دقيقه پهناي شمالي و ارتفاع 1980 متري از سطح دريا قرار دارد. اليگودرز در 135 كيلومتري خرم آباد - مركز استان لرستان - قراردارد. آب و هواي آن معتدل و بارندگي شهر به طور متوسط 270 ميلي‌متر در سال است. مسيرهاي دسترسي به اين منطقه عبارتند از:
ـ جاده درجه يك به سوي جنوب خاوري اليگودرز ـ داران به درازاي 95 كيلومتر و اليگودرز به اصفهان به درازاي 233 كيلومتر
ـ راه اليگودرز ـ دورود به سوي شمال باختري به درازاي 60 كيلومتر و 79 كيلومتر تا دوراهي خرم آباد ـ بروجرد.
ـ راه اليگودرز ـ خمين به درازاي 52 كيلومتر.
اساس اقتصاد شهرستان اليگودرز را كشاورزي و دام‌داري تشكيل مي‌دهد. اقتصاد اليگودرز بيش تر بر پايه كشاورزي استوار است، تا جايي كه باغ هاي ميوه و تاكستان‌ها، شهر را در ميان گرفته اند. آب مورد نياز براي كشاورزي و باغ‌داري از چشمه ها و كاريزها و چاه هاي ژرف شهر فراهم مي شود. محصولات كشاورزي شهر عبارتند از: گندم، جو، انگور، بنشن، سيب زميني، سويا و علوفه كه از اين محصولات گندم، جو و لوبيا صادر مي شوند. پرورش گوسفند، بز و گاو و توليد فراورده هاي دامي، به خصوص لبنيات از ديگر مشاغل اهالي اليگودرز به شمار مي آيد. پرورش طيور نيز به صورت سنتي و صنعتي در اين شهرستان رواج دارد. معادن سنگ هاي مرمريت و چيني اين شهر به مرحله بهره برداري رسيده و محصولات معدني آن جزو صادرات اين شهر به حساب مي آيد.


X