معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1482926
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

كردهاي كردستان، سردشت را زادگاه زرتشت پنداشته و آن را گرامي مي دارند. سردشت يكي از شهرستان هاي كردنشين استان آذربايجان غربي است كه در ناحيه ي جنوب باختري اين استان و در مرز ايران و عراق قرار گرفته است. سردشت طبيعتي بسيار زيبا و آبشار معروفي دارد. مردمان اين منطقه به كشاورزي و دام داري اشتغال دارند. در اين منطقه آثار تاريخي ويژه اي نيز كشف شده است. كردهاي كردستان، سردشت را زادگاه زرتشت پنداشته و آن را گرامي مي دارند. سردشت يكي از شهرستان هاي كردنشين استان آذربايجان غربي است كه در ناحيه ي جنوب باختري اين استان و در مرز ايران و عراق قرار گرفته است. سردشت طبيعتي بسيار زيبا و آبشار معروفي دارد. مردمان اين منطقه به كشاورزي و دام داري اشتغال دارند. در اين منطقه آثار تاريخي ويژه اي نيز كشف شده است.
مكان هاي ديدني و تاريخي
سردشت طبيعت وحشي زيبا يي دارد و آبشار آن مهم ترين جاذبه طبيعي اين منطقه به شمار مي آيد. در اين منطقه آثار تاريخي ويژه اي نيز كشف شده كه هنوز در دست مطالعه و بررسي است.
صنايع و معادن
صنايع شهرستان سردشت محدود به صنايع دستي و صنايع كوچك كارگاهي است. اين منطقه در مسير توسعه قرار دارد و هنوز صنعت بزرگ و قابل توجهي در آن ديده نمي شود.
كشاورزي و دام داري
كشاورزي و دام داري اصلي ترين شغل ساكنان منطقه ي سردشت را تشكيل مي دهد در اين منطقه محصولاتي چون: گندم و جو و انواع محصولات باغي به عمل مي آيد. دام داري در مراتع اين شهرستان بيش تر به صورت سنتي رايج است و محصولات توليدي به مصارف داخلي منطقه مي رسد.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
كردهاي كردستان، سردشت را زادگاه زرتشت پنداشته اند و از آن جا كه اين را در كردي زرتشت و زرادشتره مي گويند، عقيده دارند كه سردشت از نام زرتشت گرفته شده كه بعد از حمله اعراب به ايران، به سردشت تغيير نام داده است. واژه سردشت مركب از دو كلمه «سر» و «دشت» است كه آغاز دشت يا دشتي كه تا رود زاب ادامه دارد؛ معنا مي شود.

مشخصات جغرافيايي
سردشت يكي از شهرستان هاي كردنشين استان آذربايجان غربي است كه در ناحيه ي جنوب باختري اين استان و در مرز ايران و عراق قرار گرفته است. مركز شهرستان سردشت در درازاي خاوري 45 درجه و 32 دقيقه و پهناي شمالي 36 درجه و 9 دقيقه و در ارتفاع 1500 متري از سطح دريا واقع شده است. اين شهرستان در ناحيه ي مرزي ايران و عراق قرار گرفته كه از سوي خاور با بانه در استان كردستان و از شمال با پيرانشهر و مهاباد همسايه است. راه هاي دسترسي به اين منطقه عبارت اند از:
- مسير اصلي سردشت – پيرانشهر به درازاي 112 كيلومتر.
-مسير سردشت – بانه به درازاي 52 كيلومتر.
-مسير اصلي سردشت – مهاباد به درازاي 111 كيلومتر.

 

مناطق باستاني درشهرستان سردشت

مناطق باستاني متعددي در اين شهر وجود دارند كه ذيلا نام آنها به اطلاع شما ميرسد كه اميدواريم با تكميل اطلاعات و ياري رساندن مراجع مربوطه و اهالي شريف اين شهر در اسرع وقت توضيح كامل هريك را به حضور كاربران ارجمند هديه نمائيم.
حمام قديمي سردشت
قلعه ربط سردشت
پل قلاتاسيان


X