معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1482365
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

درباره شهرستان بناب
بناب يكي از شهرستان هاي استان آذربايجان شرقي است كه در ناحيه ي جنوب باختري اين استان واقع شده است. خاك حاصل خيز به همراه آب فراوان و كارداني و تلاش مردم اين سرزمين زمينه هاي مساعدي براي كشاورزي و رونق اقتصادي به وجود آورده است. وسعت باغ هاي ميوه و مزارع غلات، حبوبات و صيفي جات نمايان گر رونق كشاورزي آن است. مجسمه ي دخترك انگورچين وسط ميدان اصلي شهر بناب؛ به گونه اي خاص انسان را متوجه مي سازد كه در يك منطقه ي كشاورزي قرار دارد. باغ هاي ميوه و تاكستان هاي سرسبز محصولات متعددي دارند و رونق و سرسبزي اين ناحيه را سبب شده اند.

شهرستان بناب از نظر صنعتي داراي كارخانه هاي ريسندگي، بافندگي، قالي بافي، پتوبافي، موزاييك سازي، و كارخانه هاي مواد غذايي است.
سراسر خاور بناب را ارتفاعات سهند فرا گرفته و چشم اندازي كوهستاني به منطقه بخشيده است. درياچه اروميه، تالاب ها و جزاير موجود در منطقه از جاذبه هاي طبيعي اين شهرستان به شمار مي روند. وجود كاروان سراها، راسته بازارها و ميدان هاي بزرگ نيز نشانه ي سابقه درخشان و شكوفايي اقتصاد اين منطقه است.
مسجد جامع مهرآباد با مناره اي بلند كه نگاه هر تازه واردي را به خود جلب مي كند، قلعه معروف ضحاك، تپه هاي باستاني و گورستان هاي قديمي از مكان هاي تاريخي و ديدني اين شهرستان به شمار مي آيند.
كشاورزي و دام داري بناب در جلگه اي آبرفتي در دامنه هاي كوهستان سهند و صوفي چاي و رسوبات ساحل درياچه اروميه ساخته شده است و داراي آب فراواني است. بنابراين به لحاظ كشاورزي ازرونق زيادي برخوردار است. غلات، انگور، كشمش، بادام، گردو، برگه زردآلو، از مهم ترين محصولات اين شهرستان اند كه از نظر اقتصادي بسيار پر اهميت هستند. دام داري و دام پروري نيز از مهم ترين فعاليت هاي اقتصادي بناب به شمار مي آيند. دام داري در اين منطقه از ديرباز به علت موقعيت جغرافيايي و وجود مراتع سرسبز رونق و بازدهي خوبي داشته است. پرورش دام كه توسط عشاير و روستاييان صورت مي گيرد؛ بيش تر شامل: گاو، گوسفند،‌ و گوساله است علاوه بر آن پرورش طيور به شيوه هاي سنتي و صنعتي شامل:پرورش مرغ و خروس، غاز، بوقلمون و اردك مي شودكه در حد خودكفايي توليد مي شود.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
بناب به معناي سرزميني است كه ريشه اش در آب و يا نزديك آب است. اين منطقه از ديرباز از مراكز پيشرفته و با سابقه فرهنگي بوده است. اين منطقه قبل از حمله مغول بسيار آباد و پررونق بود. چنان كه ‌درارتفاعات جنوبي گورستان هاي منطقه قره قشون، آثاري مربوط به قرن هاي هشتم و نهم هجري به دست آمده است. هم چنين آثار و بقاياي بناهاي تاريخي نشان گر آباداني بناب در دوره صفويه است. با وجود اين كه بناب از شهرهاي مهم آذربايجان است از نقطه نظر اقتصادي، سياسي و تاريخي پيوسته تحت تاثير مراغه بوده است. مشخصات جغرافيايي شهرستان بناب يكي از شهرستان هاي استان آذربايجان شرقي است كه در ناحيه ي جنوب باختري اين استان واقع شده است. اين منطقه از سمت شمال به عجب شير، از سمت باختر به مراغه، از سمت خاور به درياچه ي اروميه و از سمت جنوب به شهرستان ملكان محدود مي شود.

شهر بناب مركز شهرستان بناب از شهرستان هاي مهم استان آذربايجان شرقي است كه در كرانه هاي خاوري درياچه اروميه و در مسير جاده تبريز به مراغه و كردستان و آذربايجان غربي قرار گرفته است. فاصله بناب تا تبريز 114 كيلومتر و تا مراغه 19 كيلومتر و ارتفاعش از سطح دريا 1290 متر است. بناب در درازاي خاوري 46 درجه و 03 دقيقه و پهناي شمالي 37 درجه و 20 دقيقه قرار گرفته است. اين منطقه آب و هوايي معتدل با تابستاني گرم و مطبوع و زمستاني ملايم دارد. مسيرهاي دسترسي به اين شهرستان عبارتند از : ـ راه آسفالته درجه يك اصلي به سمت شمال باختري تا بخش عجب شير به درازاي 25 كيلومتر. ـ راه آسفالته درجه يك اصلي به سمت شمال خاوري تا شهر مراغه به درازاي 10 كيلومتر. -‌ راه آسفالته اصلي به سمت جنوب تا شهر ملكان به درازاي 25 كيلومتر.


X