معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1483655
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

كامياران‌در فاصله 65 كيلومتري جنوب سنندج قرار دارد. ويژگي هاي عمومي، فرهنگي و مردم شناختي اين شهرستان نيز همانند ساير نواحي استان كردستان است. اين شهرستان در فصول بهار و پاييز آب و هواي دل‌پذيري دارد. شهرستان كامياران از نظر جغرافيايي در 46 درجه و 56 دقيقه ي درازاي خاوري و 34 درجه و 47 دقيقه ي پهناي شمالي و در ارتفاع 1455 متري از سطح دريا قرار دارد. اين شهرستان از شمال به قروه، سنندج و مريوان، از خاور به سنقر از جنوب خاوري به صحنه، از جنوب به كرمانشاه، از جنوب باختري به جوانرود و از باختر به پاوه (استان كرمانشاه) محدود مي‌شود. آب و هواي اين شهرستان نيمه خشك بوده و بيش ترين درجه گرما 36 درجه بالاي صفر و كم ترين درجه گرما 15 درجه زطر صفر و مقدار بارندگي سالانه به طور متوسط حدود 450 ميلي‌متر است. اقتصاد شهرستان كامياران بر پايه كشاورزي و دام‌داري استوار است و آب كشاورزي از چاه و رود تامين مي‌شود. از محصولات كشاورزي اين منطقه مي توان گندم، گل آفتابگردان، سويا، بنشن و تره بار را نام برد. دام‌داري نيز در اين شهرستان رونق داشته و دام و فراورده هاي دامي اين منطقه به ساير شهرستان ها صادر مي شوند.
كشاورزي و دام داري
اقتصاد شهرستان كامياران بر پايه كشاورزي و دامداري استوار مي باشد و آب كشاورزي از چاه و رود تامين مي گردد. از محصولات كشاورزي اين منطقه مي توان گندم، گل آفتابگردان، سويا، بنشن و تره بار را نام برد. دامداري نيز در اين شهرستان رونق داشته و دام و فراورده هاي دامي اين منطقه به ساير شهرستان ها صادر مي شوند.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان كامياران يكي از شهرستان هاي استان كردستان از نظر جغرافيايي در 46 درجه و 56 دقيقه ي درازاي خاوري و 34 درجه و 47 دقيقه ي پهناي شمالي و در ارتفاع 1455 متري از سطح دريا قرار دارد. شهرستان كامياران از شمال به قروه، سنندج و مريوان، از خاور به سنقر از جنوب خاوري به صحنه، از جنوب به كرمانشاه، از جنوب باختري به جوانرود و از باختر به پاوه (استان كرمانشاه) محدود مي گردد. آب و هواي اين شهرستان نيمه خشك مي باشد. بيش ترين درجه گرما 36 درجه بالاي صفر و كم ترين درجه گرما 15 درجه زير صفر و مقدار بارندگي سالانه به طور متوسط حدود 450 ميليمتر است.

وجه تسميه و پيشينه تاريخي
كامياران كه به تازگي يكي از شهرستان هاي استان كردستان محسوب شده است در فاصله 65 كيلومتري جنوب سنندج قرار دارد. ويژگي هاي عمومي، فرهنگي و مردم شناختي اين شهرستان نيز همانند ساير نواحي استان كردستان مي باشد. اين شهرستان در فصول بهار و پاييز آب و هواي دلپذيري دارد.

 

طبيعت در شهرستان كامياران

چشمه آب معدني گواز كامياران
اين چشمه در 50 كيلومتري شمال باختري كامياران و در 10 كيلومتري شمال باختري روستاي پلنگان در دامنه كوه روستاي گواز واقع شده است. در محل خروج، رنگ آب چشمه شيري است كه نشانه وجود مواد آهني و گوگردي در آب است. با توجه به نوع آب هاي گوگردي «سولفوره» مي توان از اين نوع آب ها نوشيد و يا براي درمان بيماري هاي پوست با آنان استحمام كرد. هم چنين اين آب در درمان بيماري هاي مجاري تنفسي، روماتيسمي و بيماري هاي جلدي بسيار مهم موثر مي باشد. در ايام تعطيل و به خصوص در فصل تابستان مسافران زيادي از شهرستان كامياران، مريوان و سنندج براي استفاده از خواص درماني – طبي اين آب معدني و هم چنين استفاده از فضاي گردش گاهي آن به منظور گذران اوقات فراغت به اين محل مسافرت مي كنند.
دشت كامياران
اين دشت دو قسمت دارد. قسمت جنوبي آن در استان كرماتشاه و حوزه شمالي آن نيز در آبادي ورله دراستان كردستان واقع است. اين دشت با 950 كيلومتر مربع وسعت، در ارتفاع 1400 متري از سطح دريا قرار گرفته است و از نظر چشم انداز يكي از زيباترين دشت هاي استان كردستان محسوب مي شود.

دشت اميرآباد كامياران
اين دشت كه در شهرستان كامياران واقع شده، 6000 هكتار وسعت دارد. وسعت حوزه آبخيز آن حدود 310 كيلومتر مربع است. ارتفاع متوسط دشت 1650 متر از سطح دريا مي باشد كه تامين بخشي از آب مورد نياز آن از محل چشمه، چاه، قنات و انتقال آب توسط نهرهاي سنتي صورت مي گيرد. در اين دشت رودخانه دائم امير آباد و چند رود خانه فصلي جريان دارند.


X