معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1483659
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

قروه در دشت وسيعي در 93 كيلومتري خاور سنندج و شمال باختري همدان قرار دارد كه در طول جاده سنندج به طرف همدان توسعه يافته است. امام زاده باباگر، حمام قصلان و پل فرهادآباد برخي از جاذبه‌هاي تاريخي شهرستان قروه را تشكيل مي‌دهند. اساس اقتصاد شهرستان قروه بر كشاورزي، دام‌داري و صنايع (كارگاهي و كارخانه اي) استوار شده است.صنعت قالي بافي و جوراب بافي از جمله صنايع دستي مهم‌ اين منطقه به شمار مي‌آيند.
صنايع و معادن
در رشته صنعت نيز اين شهرستان داراي صنايع كارگاهي و كارخانه اي متنوعي است كه مي توان ‌صنايع‌غذايي، قند‌ريزي، نمك كوبي، نجاري، شيميايي، ‌رنگ سازي، نساجي، قالي بافي، كابينت سازي، موزاييك سازي، تانكر سازي، آهك پزي و جوراب بافي را نام برد.

هم چنين معادن ‌سنگ مرمر، سنگ آنتي موآن، زرنيخ، سنگ آهك، سنگ لاشه ساختماني و سنگ پوماتيس در اين شهرستان وجود دارند. گندم، بنشن، قالي، دام و فراورده هاي دامي (روغن و پشم) و سنگ ساختماني نيز صادرات اين منطقه را تشكيل مي دهند.
كشاورزي و دام داري
اساس اقتصاد شهرستان قروه بر كشاورزي، دام‌داري و صنايع (كارگاهي و كارخانه اي) استوار شده است. ‌مهم ترين اقلام كشاورزي و باغداري قروه گندم، جو، بنشن، توتون، نباتات علوفه اي مي باشند و از تنها ميوه مهم در اين شهرستان مي توان انگور را نام برد. دامداري و دامپروري از ديرباز مهم ترين رشته اقتصادي شهرستان قروه محسوب مي شود. در نتيجه محصولات دامي به خصوص روغن به مقدار زياد صادرمي شود. اين شهرستان در زمينه زنبورداري و تهيه عسل نيز فعاليت چشمگير دارد. هم چنين يك استخر پرورش ماهي به ظرفيت 6000 قطعه ماهي در سطح اين شهرستان ايجاد گرديده است.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان قروه يكي از شهرستان هاي استان كردستان از نظر جغرافيايي در 47 درجه و 48 دقيقه ي درازاي خاوري و 35 درجه و 10 دقيقه ي پهناي شمالي و ارتفاع 1790 متري از سطح دريا قرار دارد. شهرستان قروه از شمال به شهرستان بيجار، ‌از خاور و جنوب خاوري به شهرستان همدان، از جنوب به شهرستان سنقر و از باختر به شهرستان سنندج محدود مي گردد. آب و هواي قروه نسبتا سرد و نيمه خشك است و ميزان بارندگي سالانه به طور متوسط در حدود 480 ميلي متر است. قروه در مسير راه اصلي سنندج ـ همدان قراردارد و از اين راه به درازاي 77 كيلومتر به سوي جنوب خاوري تا شهر همدان و به درازاي 87 كيلومتر به سمت شمال باختري تا سنندج فاصله دارد. راه هاي فرعي :

- راهي به درازاي 8 كيلومتر به سوي شمال تا شهر سريش آباد
- راهي به درازاي 7 كيلومتر به سوي شمال تا روستاي قصلان
- راهي به درازاي 8 كيلومتر به سوي خاور تا روستاي شيخ جعفر وجه تسميه و پيشينه تاريخي
قروه در دشت وسيعي در 93 كيلومتري خاور سنندج و شمال باختري همدان قرار دارد كه در طول جاده سنندج به طرف همدان توسعه يافته است. امان الله خان بزرگ، والي معروف كردستان در محوطه روستاي قصلان مركز حكومت پيشين اين شهر بناهايي از قبيل قلعه، عمارت، مسجد، حمام، باغ و بيشه بزرگي احداث كرده است. در حال حاضر قروه به دليل شرايط خاص زمين ساختي و چشمه هاي آب گرم و معدني مورد توجه مسافرين و گردشگراني است كه به اين شهر سفر مي كنند.

 

طبيعت در شهرستان قروه

مهم ترين رودهاي اين شهرستان عبارتند از: تلوار، چرخه بيان، چم برونه، چم تلوار، چم سنگ سياه، چم ميركي، چم ميهم و شور قروه است. چشمه آب معدني باباگرقروه مهم ترين چشمه اين منطقه است. اين چشمه در 18 كيلومتري شمال قروه قرار گرفته است. آب اين چشمه كه در استخري عميق و دايره اي شكل با محيطي حدود 200 متر جمع مي شود، از دسته آب هاي كلروبيكربناته مخلوط گاز دار است كه براي برخي از بيماري هاي دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه مفيد است. هم چنين اين نوع آب ها در تركيب خود انيدريد كربنيك دارند و آرام بخش بوده و در بيماري هاي ناشي از سوء تغذيه نيز موثر هستند. اين چشمه مورد توجه اهالي محل و مسافران است و يكي از جاذبه ها و گردش گاه هاي مهم استان كردستان محسوب مي شود.
كوه حسين بك قروه
اين كوه در 17 كيلومتري جنوب قروه در جنوب روستاي مجيد آباد واقع شده و 3091 متر ارتفاع دارد. اين كوه از شمال باختري به كوه بير و از خاور به كوه پريشان متصل است و يكي از بلندترين كوه هاي شهرستان قروه به شمار مي رود. دامنه هاي شمالي اين كوه به شهرستان قروه و دامنه جنوبي آن به شهرستان سنقر مشرف است و در حاشيه كوهستان زاگرس جاي دارد.

كوه پنجه علي قروه
از كوه هاي حاشيه زاگرس است كه در 26 كيلومتري جنوب باختري قروه و جنوب خاوري روستاي قره بلاغ پنجه واقع شده و 2860 متر ارتفاع دارد. رودخانه هاي گرد كانيه وچم سنگ سياه از اين كوه سرچشمه مي گيرند.
دشت قروه
مساحت اين دشت 58400 هكتار و مساحت حوزه آن 2223 كيلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دريا 1800 متر است. اين دشت در شهرستان قروه قرار گرفته و رودخانه چم شور كه شاخه اي از رودخانه تلوار است در اين دشت جريان دارد.

 

مساجد و مدارس مذهبي در شهرستان قروه

امام زاده بابا گر قروه
از ديدني هاي شهرستان قروه امام زاده باباگر (در روستاي بابا گورگور) مكان مذهبي معتبري است كه به باوه گرگر مشهور است. مدفن اين امام زاده در جاي بلندي قرار دارد. در اين محل چشمه هاي آهك ساز فراوان، برجستگي هايي به وجود آورده اند كه مشهورترين آن ها اژدها نام دارند. اين پديده در حدود 300 متر طول 5 متر ارتفاع و پهنايي بين 4 تا 7 متر دارد. هر اندازه ارتفاع آن افزايش يافته، پهناي شكاف آن نيز به علت رسوب گذاري جديد تنگ تر شده است. در خاور و شمال خاوري اژدها چند برجستگي در جهات مختلف، اما كوچك تر از آن وجود دارد كه محل شكاف خروج آب هنوز در وسط آن به چشم مي خورد. اين برجستگي هاي كوچك را دست هاي اژدها مي نامند. در چندين نقطه آب از شكاف زمين بيرون مي آيد و حفره هاي خروج گاز آن نيز فعال هستند. طعم آب آن شور و تلخ است و براي امراض سوداوي و جلدي مفيد است. در فاصله چند صد متري اين مدفن چاهي هست كه آن را «دهنز (دكنز)» مي گويند كه لغتي تركي و به معناي درياست.

مقبره شيداي نازار
اين بنا در بلند ترين نقطه كوه شيدا در شمال شرقي روستاي ظفر آباد از توابع قروه قرار دارد و از هر سو قابل رويت است . اين بنا با پلان مربع شكل ، حدود 9 متر ازتفاع دارد . بنا از آجرهاي قرمز به ابعاد 5× 22× 22 سانت به قوس هاي سلجوقي – ايلخاني ساخته شده و زمان احداث آن به طور دقيق مشخص نيست . در داخل طاقچه هايي در اطراف ، با قوس هاي پاتو و شبدري ، گچ كاري و گچ زبره ديده مي شود كه حاصل ابتكار استادكارارن آن دوره است . در كتاب تحفه ناصري آمده : (در اين بنا سبحان وردي خان د امان الله خان بزرگ ، والي كردستان ، معاصر نادرافشار مدفون است )‌. شيدا را ( شيداي نازار ) هم مي گويند . اين بنا ياد آور بناهاي پيش از اسلام و به صورت چهار طاقي است و مرمت آن احتمالا سال 1167 ه. ق هم زمان با دفن ( سبحان وردي خان )‌ در آن است

 

بندها و پلها در شهرستان قروه

پل فرهاد
پل فرهاد آباد در مسير قديمي قروه- بيجار و در فاصله 40 كيلومتري قروه نزديك روستاي فرهادآباد و بر روي رودخانه تلوار احداث شده است. در خصوص وجه تسميه پل و روستا گفته اند كه در اواخر دوره قاجار، فرهاد ميرزا- حاكم وقت منطقه- تعميراتي اساسي بر روي اين پل انجام داده و بدين جهت، پل و روستاي مجاور آن بنام فرهاد آباد نام گذاري شده است. اصل پل ظاهرا مربوط به دوره صفويه و به روايت ديگر از ساخته هاي دوره نادرشاه افشار است. پل در جهت باختر به جنوب خاوري ساخته شده است.

 

حمامها و آب انبارها در شهرستان قروه

حمام قصلان قروه
در روستاي قصلان در شمال قروه يك باب حمام قديمي بازمانده از دوران قاجار وجود دارد كه به گفته اهالي تا چند سال پيش مورد بهره برداري قرار مي گرفت. سبك معماري درون حمام، كاشي كاري ها و قسمت هاي مختلف آن قابل توجه است. متاسفانه در اثر عدم مراقبت و عدم حفاظت لازم، زير چند ستون حمام به وسيله حفاران غيرمجاز تخريب شده است. موقعيت استقرار اين حمام با توجه به امام زاده و چشمه آب معدني بابا گرگر اهميت خاص جهانگردي دارد.


X