معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1478482
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

شيروان‌و‌چرداول در شمال‌خاوري ايلام واقع شده است. مركز شهرستان شهري به نام سرابله است كه در كنار رود سرابله قرار دارد. وجود آثار تاريخي به جاي مانده از دوران ساساني باعث‌شده كه اين شهرستان داراي اهميت تاريخي باشد. اين شهرستان شامل چهار بخش شيروان، چرداول، آسمان آباد و هليلان است. قالي‌بافي، فرش‌ابريشمي،گل ابريشمي كركي و گليم و نقش برجسته جزو صنايع دستي شهرستان شيروان و چرداول است كه به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود.
مكان هاي ديدني و تاريخي
آثار شهر سراب كلان شيروان به نام ماسبذان يا سيروان كه متعلق به دوره ساساني است و در روستاي سراب كلان واقع شده است - آثار قلعه تاريخي و آتشكده سام كه درارتفاعات روستاي چم بور بخش چرداول واقع شده است - تعداد زيادي تپه و آثار تاريخي باستاني واقعدر بخش هليلان - تنگ شمشه بخش چرداول كه داراي ارزش تاريخي است - تنگ قير در بخش چرداول و چشم اندازهاي زيباي رود سيمره و مهم ترين بقاع و زيارتگاه هاي اين بخش شامل: زيارتگاه عباس‌ و زيارتگاه شاه قلندر در بخش شيروان - زيارتگاه پير‌ در زنجره عليا و بقعه باقر در روستاي سفيدخاني سفلي‌ بخش ‌شيروان .

صنايع و معادن
صنايع دستي مهم ترين صنايع اين منطقه را تشكيل مي دهند. قالي‌بافي، فرش‌ابريشمي،گل ابريشمي كركي و گليم و نقش برجسته جزو صنايع دستي شهرستان شيروان و چرداول است كه به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شود.

كشاورزي و دام داري
سرابله داراي اقتصاد كشاورزي و دام داري است. كشاورزي و باغ داري از مشاغل مهم مردم اين شهرستان بوده و آب كشاورزي از رودخانه تامين مي‌شود. محصولات آن عبارتند از: گندم، جو، بنشن، تره بار، زرد آلو، انار، سيب و آلو.‌هم چنين دام‌داري و پرورش طيور از رونق بسياري برخوردار است چنان كه صادرات اين منطقه را محصولات كشاورزي، دام و فرآورده هاي دامي و طيور تشكيل مي‌دهند.

مشخصات جغرافيايي
سرابله مركز شهرستان شيروان و چرداول، در درازاي جغرافيايي 46 درجه و 32 دقيقه و پهناي جغرافيايي 33 درجه و 46 دقيقه و در بلندي 1050 متري از سطح دريا قرار دارد. سرابله در 118 كيلومتري شمال خاوري ايلام و در مسير جاده اصلي لومار ـ گيلان غرب قرار دارد. آب و هواي آن نسبتا معتدل و نيمه مرطوب است و متوسط بارش سالانه 500 ميلي متر است. شهرستان شيروان و چرداول از شمال به كرمانشاه، اسلام آباد غرب و گيلان غرب، از باختر به ايوان، از جنوب به ايلام، و از خاور به شهرستان كوهدشت محدود است.

وجه تسميه و پيشينه تاريخي
اين شهرستان‌ از كانون‌هاي تاريخي استان ايلام است‌كه قدمت تاريخي آن به دوره ساسانيان مي رسد. بقاياي آثار تاريخي و باستاني مانند آثار شهر سراب كلان، قلعه تاريخي و آتشكده سام، تل توبره ريز معروف به للر يا تل سه پا، تعداد 160 تپه و آثار تمدن باستاني در بخش هليلان و … مبين اين پيشينه تاريخي است. از شيروان قديم كه شهري در طرف شمال رودخانه سيمره بود، آثار و ويرانه هاي زيادي باقي مانده است. در بقاياي اين ويرانه هاي سنگي و گچي، آثار متعلق به دوره ساسانيان نيز مشاهده مي شود.

 

طبيعت در شهرستان شيروان و چرداول

رودخانه چرداول
مهم ترين رود اين شهرستان رودخانه دايمي چرداول است كه از كبيركوه سرچشمه مي گيرد و به رودخانه سيمره مي ريزد. رودخانه دايمي چرداول در بخشي از مسير خود از شهرستان شيروان و چرداول عبور مي كند. اين رودخانه از پيوند رودهاي چنارچ و آب آسمان آباد در روستاي چشمه كبود در 22 كيلومتري شمال خاوري ايلام تشكيل شده و پس از عبور از دهستان چرداول و مشروب كردن روستاهاي چشمه كبود، غريبي، چشم غوله، برده بل (Bardeh bal)، هله سم (Haleh sam)، تاق گاورين، كله قطار، سعدآباد، جوب بور (jub bur)، جوب سرخ و جوب سله (jub saleh) در دامنه جنوبي كوه وله باز (volahbaz) واقع در 7 كيلومتري شمال خاوري لومار به رود سيمره مي ريزد. رودخانه گراب كه 40 كيلومتر طول دارد از دامنه كوه چمن گير سرچشمه گرفته و پس از عبور از ولندتار و كنار روستاهاي آسياوله و امام زاده جابر در منطقه بناپرور نخست با روبه رود مخلوط مي شود و سپس به رودخانه سيمره مي ريزد.
كوه بانهراز شيروان و چرداول
كوه بانهراز در ناحيه چرداول، در 28 كيلومتري شمال خاوري شهرستان ايلام واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا 1820 متر است. اين كوه از جنوب خاوري به كوه بهار متصل مي شود و دامنه هاي باختري آن به دره رودخانه چنارچ منتهي مي شوند.

 

آرامگاه ها ،امامزاده ها و زيارتگاه ها درشهرستان شيروان و چرداول

گورستان پلكه كان
اين گورستان در ناحيه تاريخي و باستاني هليلان از توابع شهرستان شيروان چرداول قرار دارد و در حال حاضر بر اثر كاوش هاي غيرمجاز قاچاقچيان آثار عتيقه، تقريبا مخروبه شده است. در اين گورستان گورهاي زيادي وجود داشته كه همگي كنده و پر شده اند. برخي نيز هنوز خالي و خاك هايشان را نيز در اطراف ريخته اند. مردم هليلان مي گويند كه حفاران غيرمجاز شب هنگام از آن سوي رود سيمره به اين سو آمده و اين گورها را كنده اند و اشياي داخل آن ها را را كرمانشاه و هرسين منتقل كرده و در آن جا فروخته اند و لذا صدمات فراواني به آثار فوق وارد شده است.

 

بندها و پلها در شهرستان شيروان و چرداول

پل كروييت
اين پل تاريخي كه قدمت آن به دوره ساساني مي رسد؛ در روستاي چم بور از توابع چرداول واقع شده و توسط سازمان ميراث فرهنگي كشور مورد شناسايي قرار گرفته است.

 

عمارتها و محوطه هاي شهرستان درشهرستان شيروان و چرداول

تپه هاي كزآباد
اين تپه ها در دهستان هليلان در شمال خاوري شهرستان شيروان و چرداول واقع شده است. كزآباد از دو تپه بزرگ و كوچك تشكيل شده است. در قسمت خاوري تپه بزرگ، آثاري از كوزه شكسته هاي نقش دار كه قدمت آن ها به بيش از سه هزار سال مي رسد، هم چنين آثاري از سنگ هاي بزرگ تراشيده و نتراشيده به دست آمده اند.
در شمال تپه بزرگ، گورستان بزرگي وجود دارد كه در آن چندين نوع گور با آلات، ادوات و كوزه هاي گلي كشف شده اند. در اين گورستان تعداد گورهاي زنان زياد است و در داخل آن ها زينت آلاتي چون دست بند، كمربند و گردن بند از دانه هاي شيشه با حلقه هاي مسي بسيار ضخيم كشف شده اند.
علاوه بر‌ آن، كوزه هايي شبيه به قوري، كوزه هاي بزرگ و كوچك متعدد رنگين و بي رنگ نيز يافت شده اند. در اين گورستان قبرهاي كودكان و مردان نيز وجود دارد و در آن چهار جسد كه مانند مربع مستطيل دفن شده بودند، ديده شده اند.
انواع ديگري از گور نيز در اين گورستان موجود است مانند: گورهاي اجسادي كه استخوان هاي آنان را پس از جدا شدن گوشتشان در كوزه ريخته و در آن را با سرپوشي بسته اند. اين محل، گورستان مردمان غريب و فقير بوده است و آلات و ادوات قيمتي در گورهاي آن يافت نشده است.


X