معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1478489
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

شهرستان سرسبز و زيباي آستانه اشرفيه با برنج‌هاي خوش عطر و بويش در تمام ايران شناخته شده است. شهرستان آستانه اشرفيه از شهرستان هاي استان گيلان است كه در 40 كيلومتري رشت و در مسير راه اصلي كناره درياي مازندران‌ واقع شده است. آب و هواي اين منطقه همانند ساير قسمت هاي گيلان معتدل و مرطوب است.آستانه‌اشرفيه از شمال به درياي مازندران از خاور به لاهيجان، از جنوب به املش و از باختر به رشت محدود است.آرامگاه پيرجنگلي بازكيا در گوراب بين آستانه اشرفيه و لاهيجان، آرامگاه دكتر محمد معين در كنار رودخانه حشمت رود آستارا و بقعه هاي امام‌زاده ها در اين شهرستان از جمله مكان‌ هاي ديدني شهرستان آستانه اشرفيه را تشكيل مي‌دهند.
صنايع و معادن
در سطح شهرستان 4 كارگاه صنعتي وجود دارد كه مهم ترين آن ها كارخانه توليدي پارچه سيمين بافت است كه در 4 كيلومتري آستانه اشرفيه در روستاي نازك سرا قرار دارد. يك كارخانه پلاستيك سازي و يك كارخانه فرغون سازي نيز در اين شهرستان وجود دارد. شركت توليدي گيلان مرغ نيز از مؤسسات با اهميت اين شهرستان است. همچنين در آستانه اشرفيه تعداد زيادي كارخانه چوب بري و برنج كوبي وجود دارد.

كشاورزي و دام داري
آب و هواي اين منطقه همانند ساير قسمت هاي گيلان معتدل و مرطوب است. آب كشاورزي روستاهاي اين شهرستان از نهرهاي حشمت رود، سيد علي اكبر و سالار جواد كه از شعبه هاي فرعي سفيد رود هستند تأمين مي گردد. همچنين كانال هاي زيادي از حشمت رود جدا كرده اند كه تعدادي ديگر از روستاهاي اين شهرستان را آبياري مي كند. از محصولات عمده اين شهرستان : برنج، دانه هاي روغني، چاي، پسته زميني، محصولات جاليزي و اندكي سيب زميني و انگور است. مطابق آخرين آمار در حال حاضر سطح زير كشت برنج 19000 هكتار و محصول سالانه آن حدود 40000 تن برنج سفيد است. همچنين 800 هكتار زير كشت بادام زميني است و 1350 هكتار زمين به توتستان اختصاص يافته است و سالانه حدود 700 تن ابريشم در آنجا توليد مي‌شود. محصول پيله شهرستان بيش‌تر به مشهد صادر مي شود.
دامداري نيز در اين شهرستان از اهميت برخوردار است. در سال 1363 در شهر آستانه، 5891 رأس بز و بزغاله، 3965 رأس گاو و گوساله پرورش يافته است.
مشخصات جغرافيايي
آستانه اشرفيه در طول جغرافيايي 49 درجه و 56 دقيقه و عرض جغرافيايي 37 درجه و 16 دقيقه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح درياي آزاد 5 متر پايين تر است. شهرستان آستانه اشرفيه از شهرستان هاي استان گيلان است كه در 40 كيلومتري رشت و در مسير راه اصلي كناره درياي مازندران‌است. آستانه‌اشرفيه از شمال به درياي مازندران از خاور به لاهيجان، از جنوب به املش و از باختر به رشت محدود است. شاخ فرعي از سفيد رود كنار شهر آستانه و شاخ آب اصلي از 4 كيلومتري شمال‌باختري آن مي‌گذرد. آب و هواي آن معتدل و بسيار مرطوب بوده بيش‌ترين درجه گرما در تابستان 32+ و كم‌ترين درجه در زمستان 3+ است. ميزان بارندگي سالانه به طور متوسط 1500 ميلي متر است.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
آستانه اشرفيه يكي از شهرهاي مهم مذهبي - زيارتي و كشاورزي گيلان است. وجود مقبره حضرت «سيد جلال الدين» در اين شهر اهميت آن را دو چندان كرده است. اين شهر در گذشته « كوچان » ناميده مي شد. جلال الدين اشرف ( ع ) فرزند امام موسي كاظم ( ع ) در قرن چهارم هجري قمري به اين شهر نقل مكان كرده، ولي در هيچ منبعي از آن ذكري به ميان نيامده است.

 

طبيعت در شهرستان آستانه اشرفيه

آستانه اشرفيه يكي از شهرستان هاي استان گيلان است كه در محدوده شهرستان آستانه اشرفيه عارضه بلند طبيعي وجود ندارد و تمامي اين شهر در منطقه دشتي سرسبز و خرم گيلان قرار گرفته است. علت اين سرسبزي و پر بركتي خاك، علاوه بر آب و هواي مساعد، وجود رودخانه‌ هاي پر آبي مانند سفيد رود است كه از آبادي «كيسم» عبور كرده و سر تا سر نواحي باختري آستانه را در بر مي گيرد. مهم ترين رودخانه‌ اين شهرستان كه در حقيقت شاهرگ اقتصادي استان گيلان به شمار مي رود سفيد رود است. قزل اوزن كه ابتدا با همين نام از كوه هاي چهل چشمه در كردستان سرچشمه گرفته و پس از طي 500 كيلومتر و پيوستي به زنجان رود به آن در تنگه منجيل با رودخانه شاهرود متصل شده تشكيل سفيد رود را مي‌دهند شاخه اصلي سفيد رود‌ از حدود 5 كيلومتري باختر شهر آستانه عبور نموده نواحي باختري و تمامي آستانه در حسن گياده وارد درياي خزر مي‌شود ضمناً پهناي سفيد رود در شهرستان آستانه به علت بارندگي فراوان بيش تر شده و تا حدود 500 متر مي‌رسد. سفيد رود داراي انواع ماهي مخصوصاً آزاد و خاوياري است و فعاليت چشم‌گيري براي تكثير اين ماهي‌ها در سفيد رود به عمل آمده است. شاخه‌هاي ديگر سفيد رود در شهرستان رشت جريان يافته و به مرداب انزدلي مي ‌ريزد.
آب و هواي اين شهرستان معتدل و فوق العاده مرطوب است و ميزان بارندگي ساليانه آن به طور متوسط 1500 ميلي متر است. بيش ترين درجه حرارت در تابستان ها 32 درجه بالاي صفر و كم ترين آن در زمستان ها و 3 درجه بالاي صفر است. چشم انداز گياهي منطقه را بيش‌تر كشتزارهاي سبز برنج و باغ هاي مركبات تشكيل مي دهند. اين باغ ها و كشتزارها در گذشته اي نه چندان دور جنگل‌هاي انبوهي بوده اند كه امروزه تبديل به باغ ها و كشتزارها شده اند. رويش انواع رستني ها كه شامل انواع درختان جنگلي و گياهان خودرو و دارويي هستند، خود نشان از مرغوبيت و استعداد خاك وآب در اين ناحيه است. رستني‌هاي شهرستان شامل درختان جنگلي توسكا، افرا، آزاد، گوجه سبز، پسته، بادام زميني، توت و راش است. انواع گياهان دارويي از قبيل گل ختمي، گل پونه و گل بنفشه در بيش‌تر نقاط اين شهرستان مي رويد. روباه، شغال، گرگ، خرگوش، آهو، لاك پشت، جوجه تيغي، كبك، تيهو، سار و انواع پرندگان دريايي در محدوده اين شهرستان وجود دارد.

 

مساجد و مدارس مذهبي در شهرستان آستانه اشرفيه

مسجد جامع جور آستانه اشرفيه
مسجد جامع جور در لشت نشا كه در فهرست آثار ملي به ثبت ر سيده يكي از بناهاي معروف گيلان است و در سال 1206 هجري قمري ساخته شده است. مسجد ياد شده با 380 متر مربع مساحت با آجر خشتي ساخته شده و در كتيبه‌اي كه بر سر در آن و شبستان مسجد نصب شده تاريخ 1318 هجري قمري ثبت شده است. در اطراف كتيبه ها، كاشي هايي مزين به آيه هايي از قران كريم با خط ثلث ديده مي‌شود. اين مسجد دو طبقه و پنجره هاي منبت كاري شده دارد.

 

آرامگاهها ، امامزاده ها و زيارتگاهها در شهرستان آستانه اشرفيه

بقعه سيدجلال الدين اشرف آستانه اشرفيه
اين بقعه در شهر آستانه اشرفيه در 34 كيلومتري خاور رشت قرار گرفته است. براساس شجره نامه موجود، آقا سيدحسين يا آقا سيد ابراهيم معروف به سلطان سيد جلال‌الدين‌اشرف، پسر امام موسي كاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. بناي اوليه اين آرامگاه در سال 311 ه. ق به دستور گوهرشادخانم دختر كيا رستم، از فرمان روايان گيلان ساخته شد. در سال 1356 ه. ش مغازه هاي اطراف حرم را خريداري و خراب كردند و بر جاي آن بنايي وسيع و مجلل ساختند كه نماي داخلي و خارجي آن با سنگ مرمر و كاشي هاي جديد تزيين شده است. اين بقعه، اينك رواق هاي بسيار، سقف هاي آينه كاري شده و گنبدي بزرگ با كاشي كاري هاي ظريف دارد.روي پايه‌اي از سنگ مرمر گران بها كه در وسط حرم قرار دارد، ضريح فلزي شبكه‌دار با قرقره و گوي مطلا كار گذاشته شده است. تاسيات جنبي بقعه شامل زايرسرا، كتاب‌خانه، مسجد، حسينه و سرايداري است.

آرامگاه آقاسيد محمد آستانه اشرفيه
اين آرامگاه در دهكده پينجاي آستانه قرار دارد. بناي آن چهارگوشي است كه در سه سمت آن، ايوان هاي ستونداري قرار دارند. سقف بنا، شيرواني و سفال پوش است. بر روي در قديمي بنا، كتيبه اي به تاريخ 780 ه. ق وجود دارد.

آرامگاه دكتر محمدمعين آستانه اشرفيه
آرامگاه دكتر محمدمعين مولف فرهنگ شش جلدي معين، در كنار رودخانه حشمت رود آستانه اشرفيه قرار دارد. آرامگاه اين دانشمند فقيد كه از چهره هاي برجسته ادبيات و فرهنگ ايران زمين است همواره مورد بازديد شيفتگان فرهنگ پارسي قرار مي گيرد.

آرامگاه ميرشاه محمود آستانه اشرفيه
اين آرامگاه در روستاي شيخان گفشه لشت نشا قرار گرفته است و در چهارسوي آن ايوان هايي قرار دارد. درگاه بقعه، در ايوان شمالي آن واقع شده و در بالاي درگاه و در ديوارهاي ديگر بقعه، مشبك هايي چوبي جاي داده شده است. در دو لنگه اي بقعه داراي يك قاب مستطيل بزرگ در روي هر لنگه و دو قاب كوچك در پايين و بالاي ان است كه بر روي قاب هاي بالا، كتيبه اي كنده كاري شده وجود دارد. نقش و نگاره هاي گل و بوته، سطح دو قاب بزرگ مستطيل وسط و پايين را زينت بخشيده اند. در وسط بقعه، مسجدي قديمي با نه لنگه ارسي و يك ورودي واقع شده است.

آرامگاه سيدعلي كيا آستانه اشرفيه
اين آرامگاه در دهكده اژدها بلوچ لشت نشا واقع شده است. نقشه اين بنا از خارج عبارت از يك چهار ضلعي است كه در برابر هر ضلع، ايواني قرار دارد. سقف ايوان ها در جلو، روي ده ستون چوبي با سرستون هاي زيباي قديمي، استوار شده است. اين بقعه، از نظر تزيينات كاشي كاري نيز جزو معدود بناهاي امام زاده هاي شمالي كشور به شمار مي رود. ازاره دروني بنا و ايوان ها همه با كاشي هاي هفت رنگ و با نقش هاي گل و بوته و پرنده پوشش شده است. شيوه نقش اندازي بر روي اين كاشي ها چنان است كه آثار دوره زنديه را تداعي مي كند. در بالا و پايين كاشي ها قرنيسي به عرض ده سانتي متر نصب شده است.

 

بندها و پلها در شهرستان آستانه اشرفيه

پل گوكه آستانه اشرفيه
اين پل نزديك دهكده گوكه برپا شده و داراي يك دهانه به عرض 50/2 متر است. درازاي پل 10متر و بلندي آن از سطح آب 40/2 متر است. در بناي اين پل از دو نوع آجر به ابعاد 4×28×24 و 4×18×18 سانتي متر استفاده شده است.


X