معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1471708
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

مهاباد از شهرستان هاي استان آذربايجان غربي به شمار مي رود كه در ناحيه ي جنوب اين استان واقع شده است. اين منطقه از شهرستان هاي كردنشين استان آذربايجان غربي محسوب مي شود. شهرستان مهاباد داراي جاذبه هاي طبيعي و تاريخي متعددي است. رودخانه مهاباد و رودخانه زرينه رود علاوه بر مزاياي اقتصادي از جمله جاذبه هاي طبيعي منطقه نيز به شمار مي آيند. چشمه هاي آب معدني و غارهاي معروف از جمله غاربورينگ بزرگ، بناهاي تاريخي مانند مسجد جامع مهاباد، مقبره و دخمه هاي قديمي چون دخمه مادي فقرگاه، پل، مدرسه و حمام هاي قديمي از مهم ترين ترين جاذبه هاي طبيعي و تاريخي منطقه هستند.
مكان هاي ديدني و تاريخي
شهرستان مهاباد داراي جاذبه هاي طبيعي و تاريخي متعددي است. رودخانه مهاباد و رودخانه ي زرينه رود علاوه بر مزاياي اقتصادي از جمله جاذبه هاي طبيعي منطقه نيز به شمار مي آيند. چشمه هاي آب معدني و غارهاي معروف از جمله غاربورينگ بزرگ، بناهاي تاريخي مانند مسجد جامع مهاباد، مقبره و دخمه هاي قديمي چون دخمه مادي فقرگاه، پل، مدرسه و حمام هاي قديمي از مهم ترين ترين جاذبه هاي طبيعي و تاريخي منطقه هستند.

صنايع و معادن
صنايع شهرستان مهاباد محدود به صنايع دستي و صنايع كوچك كارگاهي است. اين منطقه در مسير توسعه قرار دارد و هنوز صنعت بزرگ و قابل توجهي در آن ديده نمي شود.

كشاورزي و دام داري كشاورزي و دام داري اساس اقتصاد اين سرزمين را تشكيل مي دهد. اين منطقه به سبب قرار داشتن در منطقه كوهستاني؛ بيش تر محصولات اين شهرستان به صورت ديمي كشت مي شوند. گندم، جو و انواع بنشن از محصولات كشاورزي اين منطقه به شمار مي آيند.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
نام قبلي شهرستان مهاباد، ساوجبلاغ مكري(كه در لهجه مهابادي سابلاغ گفته مي شود) بود كه در زمان حكومت رضاخان تغيير داده شد. درباره ي واژه مهاباد تا كنون تعبيرات و معناهاي گوناگوني گفته اند. مهاباد را ماد آباد نيز گفته اند كه اين تعبير هيچ گونه دليل قابل قبولي همراه ندارد. اين شهر را مه آباد نيز گفته اند كه اگر به معناي جايي باشد كه هميشه مه آلود است اين تعبير نيز با واقعيت وفق نمي كند. در فرهنگ فارسي برهان قاطع درباره واژه مهاباد چنين نوشته شده است كه نام اولين پيغمبري است كه به عجم مبعوث شد و كتابي آورد كه آن را « دساتير» خوانند. بعضي نيز براين اعتقاد هستند كه مهاباد به معناي جايي است كه بزرگان آن جا را آباد كرده اند. اين منطقه قديمي در ازمنه پيشين مركز نواحي كردنشين بوده و بطليموس آن را داروشاه و راوليستون به نام دارياس ناميده است. امروز در 3 فرسخي شهر فعلي، روستايي به نام درياز (درياس) مشهود است كه از قرار معلوم شهر دارياس در همين نقطه واقع بوده است. در عصر هخامنشي منطقه، بخشي از امپراتوري عظيم هخامنشي بود و بعد از آن در زمان اسكندر بخشي از آتوپاتن ماد بود كه ژنرال هخامنشي آتروپات و سپس جانشينانش بر آن جا حكومت كردند. در دوره صفويه ايالات غرب ايران ميدان مبارزه و برخوردهاي دو امپراتوري صفويه و عثماني بود و حكام محلي در ولايات باختر به مقتضاي توانايي يكي از دو امپراتوري هر بار تابع يكي از آن ها مي شد. اين شهر در گذشته بر اثر زلزله اي نابود و دوباره ساخته شد. پيرامون اين شهر آثار تاريخي متعددي وجود دارد.
مشخصات جغرافيايي
مهاباد از شهرستان هاي استان آذربايجان غربي به شمار مي رود كه در ناحيه ي جنوب اين استان واقع شده است. مركز شهرستان مهاباد در 45 درجه و 43 دقيقه درازاي خاوري و 36 درجه و 46 دقيقه پهناي شمالي و در ارتفاع 1340 متري از سطح دريا قرار گرفته است. شهرستان مهاباد از شمال به شهرستان نقده، از شمال باختر با شهرستان پيرانشهر، از باختر و جنوب باختري به شهرستان سردشت، از جنوب و جنوب خاوري با شهرستان بوكان، و خاور و شمال خاوري به شهرستان ميان دوآب محدود مي شود. مسيرهاي دسترسي به اين منطقه عبارت اند از:

- مسير اصلي مهاباد- اروميه به درازاي 137 كيلومتر.
- مسير اصلي مهاباد- سردشت به درازاي 120 كيلومتر.
- مسير مهاباد- ميان دوآب

 

مساجد و مدارس مذهبي درشهرستان مهاباد

مساجد و مدارس مذهبي متعددي در اين شهر وجود دارند كه ذيلا نام آنها به اطلاع شما ميرسد كه اميدواريم با تكميل اطلاعات و ياري رساندن مراجع مربوطه و اهالي شريف اين شهر در اسرع وقت توضيح كامل هريك را به حضور كاربران ارجمند هديه نمائيم.
مسجد جامع سور/سرخ/براق سلطان مهاباد
مسجد رستم بيگ مهاباد
حوضخانه شاه درويش مهاباد
مدرسه شاه سليمان مهاباد

 

آرامگاه ها،امامزاده ها و زيارتگاه ها درشهرستان مهاباد

آرامگاه ها،امامزاده ها و زيارتگاه هاي متعددي در اين شهر وجود دارند كه ذيلا نام آنها به اطلاع شما ميرسد كه اميدواريم با تكميل اطلاعات و ياري رساندن مراجع مربوطه و اهالي شريف اين شهر در اسرع وقت توضيح كامل هريك را به حضور كاربران ارجمند هديه نمائيم.
مقبره براق سلطان مهاباد
مقبره صخره اي فخريگاه مهاباد
مقبره شمس برهان


X