معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1471861
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

اسلام‌آباد در حوزه تاريخي بسيار مهم باختر كشور و در مسير شاخه اصلي راه ابريشم و در مصب حوزه بزرگ راه بين‌النهرين ، آسياي صغير و درياي مديترانه و تمدن بزرگ مصر و فلسطين قرار دارد. در دوره هاي باستاني و به‌ويژه در دوره ساساني همدان،‌ كرمانشاه و تيسفون سه شهر بزرگ و شاخص بر سر راه ابريشم بوده‌اند و تيسفون كانون تلاقي تمدن‌هاي ايراني و سامي ، يوناني و رومي بوده است. اين منطقه و پس از آن كرمانشاه در كنار كانون قدرت حكومت‌هاي ايران بوده و علاوه بر اهميت سياسي و استراتژيك، حوزه مبادله‌فرهنگ و آثار تمدني نيز محسوب مي‌شده است. بر سر راه ابريشم تمام نقاط زيستي متأثر از نقش بين‌آلمللي اين شاهراه ارتباطي بوده‌اند. يكي از مختصات مهم راه وجود منزلگاه‌هاي متعدد در فواصل منظم بود. در فاصله همدان تا كرمانشاه شهرهاي اسدآباد ، كنگاور ، صحنه و بيستون همگي در فواصل شش فرسنگ يا يك منزلگاه از يك‌ديگر قرار دارند . بعد از كرمانشاه نيز ماهيدشت (كاروانسراي رباط) ، اسلام‌آباد ، كرند ، سر پل ذهاب و قصر شيرين فاصله‌اي نزديك به يك منزلگاه دارند .اما دو منزلگاه يعني دوازده فرسنگ نيز معني خاصي دارد. چاپارها در يك روز دو منزل را طي مي‌كرده‌اند. اسلام‌آباد دو منزل از كرمانشاه فاصله دارد بنابراين هم چاپارخانه‌ و هم محل توقف و منزلگاه بوده‌ است. شهرستان اسلام آباد غرب از وضع اقتصادي نسبتا خوبي برخوردار بوده و پايه هاي اقتصادي آن بر كشاورزي، باغ‌داري، پرورش دام و طيور استوار شده است. صنايع فلزي كرند اسلام آباد هم اكنون نيز اهميت فراوان دارد. اسلحه شكاري، خودكار قفل و چاقو و تخت‌خواب و وسايل آشپزخانه از صنايع دستي مردم اين منطقه به شمار مي‌آيند. مكان‌هاي تايخي و ديدني شهرستان اسلام آباد غرب را طاق گرا در جاده قديمي ابريشم در شهر اسلام آباد، قلعه زرده در 12 كيلومتري شمال باختر ريجاب، قلعه ژيان رد اسلام آباد، قلعه يزدگردي در 12 كيلومتري شمال باختر ريجاب، كاروان‌سراي صفوي‌در 70 كيلومتري باختر كرمانشاه، مسجد ريجاب در ريجاب و مقبره ابودجاجه در ريجاب تشكيل مي دهند.
صنايع و معادن
صنايع مشتمل بر صنايع دستي و صنايع كارخانه اي است و معادن سنگ مرمر، سنگ لاشه، مارن و دولوميت در شهرستان اسلام آباد مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

كشاورزي و دام داري
آب كشاورزي شهرستان از رودها و چاه‌ها فراهم مي شود و گوناگوني محصولاتي چون گندم، جو، بنشن، گياهان‌علوفه‌اي، تره بار، سيب، گلابي، به، انار، انجير،‌ انگور، زردآلو، و بادام نشان از رونق كشاورزي در منطقه دارد. كشاورزي در شهرستان اسلام آباد سنتي و نوع كشتي آبي و ديمي است. باغ‌داري نيز رواج زيادي داشته و محصولات آن از جمله صادرات اين شهرستان محسوب مي‌شود. دام‌داري با شيوه سنتي در اين شهرستان رواج دارد و شامل پرورش بيش ازنيم ميليون راس دام و فرآورده هاي آن به مقدار قابل ملاحظه اي صادرمي‌شود. پرورش طيور به دو روش صنعتي به ميزان 70 درصد و سنتي به ميزان 30 درصد صورت مي گيرد كه بيش تر به مصارف داخلي مي رسد. صادرات اسلام آباد غرب شامل محصولاتي چون گندم، جو، بنشن، تره بار، گردو، بادام و فرآورده هاي دامي و قالي مي‌شود.

مشخصات جغرافيايي
شهرستان اسلام آباد غرب از شمال به شهرستان جوانرود، از خاور به شهرستان كرمانشاه، از جنوب به شهرستان شيروان و از باختر به شهرستان هاي سر پل ذهاب و گيلان غرب محدود مي‌شود. رودخانه‌هاي كرند و زيمكان از مهم ترين رودخانه‌هاي اين شهرستان مي باشند. اسلام آباد غرب در درازاي جغرافيايي 46 درجه و 31 دقيقه و در پهناي جغرافيايي 34 درجه و 6 دقيقه و در بلندي 1335 متري از سطح دريا، در 65 كيلومتري جنوب باختري كرمانشاه و در مسير راه كرمانشاه – خسروي قرار دارد. رود دايمي راوند از ميان شهر اسلام آباد غرب مي گذرد. آب و هواي اين شهرستان معتدل و نيمه خشك و بارندگي سالانه به طور متوسط 441 ميلي‌متر است. در سرشماري سال 1375 شهرستان اسلام آباد غرب 215392 نفر و شهر اسلام آباد غرب 81614 نفر جمعيت داشته است.مسيرهاي دسترسي به‌اين منطقه عبارت است از:

- راه اصلي به سوي شمال خاوري تا شهر كرمانشاه به درازاي 65 كيلومتر
- راهي تا مركز شهرستان ايلام به درازاي 130 كيلومتر
- راهي تا پل دختر به درازاي 148 كيلومتر
- راهي تا قصر شيرين به درازاي 112 كيلومتر
اسلام آباد به علت‌‌قرار داشتن بر سر راه اصلي مركز ايران، مرز عراق، و مسير ارتباطي كرمانشاه – قصر شيرين – خسروي (در كنار مرز) از اهميتي ويژه اي برخوردار است.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
اسلام آباد غرب نخست «مندلي» ناميده مي شد كه پس از حمله عرب ها، يكي از سرداران عرب به عمران و آبادي آن پرداخت و به مرور زمان به شهر «هارون آباد» شهره گرديد. در سال 1309 هجري شمسي نام شهر به «شاه آباد غرب» و در سال 1357 به «اسلام آباد غرب» تغيير داده شد. اين شهر در روزگار صفويه به ويژه در زمان شاه عباس رونق يافت و كاروان سراهاي بسياري براي اقامت تجار، مسافران و زايران عتبات عاليات در آن احداث شد. بخش ماهيدشت در دوره اشكاني ها به «نيستاه» معروف و به دليل آب و هوا و مرتع خوب، محل پرورش اسب جنگاوران اشكاني بوده است. اين ناحيه در زمان صفويه «ماهيدشت» ناميده شده و كاوران‌سراي شاه عباسي در آن بنا مي‌شود. بخش كرند نيز از پيشينه كهني برخوردار است. مورخان، از ذوق فراوان صنعتگران و‌ آهنگران كرندي درعهد داريوش هخامنشي نيز ياد كرده‌اند. اسلام آباد غرب و پيرامون آن، به ‌واسطه مجاورت با تمدن‌هاي باستاني عيلامي، كاسي و بابلي، آثاري از بقاياي اين تمدن ها را، در خود جاي داده است.

 

طبيعت در شهرستان اسلام آباد غرب
دشت كرند
اين دشت در امتداد غربي دشت اسلام آباد غرب قرار دارد و مساحت اراضي آن در حدود 9 هزار هكتار است

دشت اسلام آباد
اين دشت از طرف غرب به وسيله ارتفاعات دالاهو محدود گرديده است . دامنه‌هاي اطراف اين دشت مشجر است . اين دشت در حدود 460 كيلومتر مربع وسعت دارد

 

آرامگا ه ها،امامزاده ها و زيارتگا ه ها در شهرستان اسلام آباد غرب

مقبره بابايادگار
اين آرامگاه در روستاي بان زرده ، نزديك قلعه يزدگرد در دامنه كوه دالاهو واقع شده است . از نظر معماري اين بنا به صورت فضاي مربع شكل كوچكي است كه بر روي آن گنبد مخروطي شكلي قرار گرفته است .سطوح داخلي و خارجي اين بنا به وسيله ملاط گچ اندود شده است . اين مقبر ، يكي از زيارتگاه هاي مهم اهل حق به شمار مي آيد . هويت حقيقي بابايادگار مانند ديگر مشايخ اهل حق به درستي معلوم نيست ولي از آنجائيكه غالب اين مشايخ در اوايل حكومت صفويان زندگي مي كردند ، ردپايي در تاريخ از آنان مي توان سراغ كرد . اين مشايخ در نوار مرزي ايران و عثماني به ترويج مذهب اهل حق اشتغال داشته اند . مردم اهل حق طبق معتقدات ديني و سنتي خود كه تناسخ باشد ، بابايادگار را مظهر روح امام حسين (ع) مي دادند

 

قلعه ها ، برجها و آتشكده ها در شهرستان اسلام آباد غرب

قلعه نادر آباد
در موقعيت عرض جغرافيا يي N.34?,24,18و طول E.47?,27,20 جغرافيايي و ارتفاع 1438 متري از سطح دريا در محل روستاي نادري و به فاصله 200 متري از ضلع غربي جاده آسفالته بيستون – صحنه پشته اي طبيعي قرار دارد كه در محل به نام كوه نادر آباد ناميده مي شود از نظر وضعيت توپوگرافي تپه از اطراف داراي شيب نسبتا" تندي مي باشد و سطح قاعده آن تقريباً به صورت بيضوي به طول 1500 عرض 700 متر و ار تفاع آن از سطح زمينهاي اطراف بالغ بر 100 متر است اين تپه كه بافتي كاملا" سنگي و طبيعي دارد بخاطر عبور جاده آسفالته بيستون – صحنه به دو نيم شرقي و غربي تقسيم شده است بر روي نيمه غربي روستاي فعلي نادرآباد و در قسمت پشت روستا بقاياي از ديواره و پايه هاي خاكي و بر جهائي بر جاي مانده است كه بنا بر اقوال مربوط به زمان نادر شاه است .در حال حاضر وضعيت حفاظتي تپه نسبتا" مطلوب مي باشد .
بهترين راه دستيابي تپه از طريق جاده آسفالته بيستون – صحنه در محل روستاي نادر آباد ممكن مي باشد . مالكيت تپه در حال حاضر متعلق به منابع طبيعي مي باشد .


X