معرفی وبلاگ
سلام ،‌ خوش آمديد . در اين وبلاگ موضوعات زير مطرح مي شوند : اطلاعات ايران شناسي (معرفي شهرهاي ايران به تفكيك هر استان) - تاريخ ايران - ادبيات ايران زمين - جغرافياي ايران - گالري تصاوير و ... منابع وبلاگ => نرم افزار مرز پر گهر - سايت هاي : نماي ايران ، كتاب اول ، ساجد ، سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ، پارست ، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران ، گنجور دات نت
لينك دوستان
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1471641
تعداد نوشته ها : 1100
تعداد نظرات : 27
Rss
طراح قالب

موسسه تبيان - ايران شناسي

Translate
لينك دوستان تبياني
پيج رنك

گفته مي‌شود وجه تسميه بهار به خاطر اسكان ايل بهارلو در اين منطقه است. بهار در گذشته مركز حكم‌رانان كردستان و لرستان بوده و در كتب قديم از آن به آبادي بسيار ياد شده است. شهرستان بهار در 8 كيلومتري شمال باختري همدان و در مسير راه اصلي همدان – لالجين – كبودر آهنگ قرار دارد. به علت وجود سفره آب زير زميني، كاريزهاي زيادي در اطراف اين منطقه وجود دارد كه از آب آن ها جهت كشاورزي استفاده مي شود. شهرستان بهار در زمينه صنايع دستي نيز از رونق نسبي برخوردار است و كوزه، اشياي‌سفالي و قالي‌بافي از مهم ترين صنايع دستي منطقه محسوب مي‌شوند. كارگاه‌ها‌و فروشگاه‌هاي سفال و سراميك لالجين مهم‌ترين و جذاب‌ترين ناحيه ديدني بهار را تشكيل مي‌دهند. بر اساس شواهد تاريخي، از آغاز پيدايش لالجين (تقريباً از حدود 700 سال گذشته) توليدات سفال و سراميك همواره در اين‌منطقه رايج بوده است. اهميت سفال لالجين‌دراصالت‌طرح‌ها، رنگ‌ها و سفالينه‌هاي دوغابي و زيباي آن بوده است كه دستان هنرمند سفال‌كاران لالجيني به گل مرده‌ جان مي‌بخشد. علاوه بر محصولات صنايع دستي لالجين كه خود يكي از جاذبه‌هاي گردشگري به شمار مي‌آيند،ديدن كارگاه‌هاي توليدي آن‌ها نيز خالي از لطف نيست.
مكان هاي ديدني و تاريخي
كارگاه‌ها و فروشگاه‌هاي سفال و سراميك لالجين مهم ترين و جذاب ترين ناحيه ديدني بهار را تشكيل مي‌دهند. بر اساس شواهد تاريخي، از آغاز پيدايش منطقه‌لالجين (تقريباً از حدود 700 سال گذشته) توليدات سفال و سراميك همواره در اين شهر رايج بوده است. اهميت سفال لالجين عمدتاً در اصالت طرح‌ها، رنگ‌ها و سفالينه‌هاي دوغابي و زيباي آن بوده است كه دستان هنرمند سفالاكاران لالجيني به گل مرده‌ جان مي‌بخشد. علاوه بر محصولات صنايع دستي لالجين كه خود يكي از جاذبه‌هاي گردشگري به شمار مي‌آيند، ديدن كارگاه‌هاي توليد آن نيز خالي از لطف نيست.
صنايع و معادن
شهرستان بهار از نظر معادن تقريبا غني است و مهم‌ترين كان هاي شهرستان بهار عبارتند از :

1- سنگ مرمريت كه در جاده همدان - قروه واقع شده است.
2- معدن آهن كه كار استخراج آن توسط شركت توفيران انجام مي گيرد.
3- معدن گرانيت حصار قره باغي كه در دهستان سيمينه رود واقع است.
4- معدن سنگ آهك مهاجران واقع در روستاي مهاجران كه به صورت خصوصي بهره برداري مي گردد.
كشاورزي و دام داري
به علت وجود سفره آب زير زميني، كاريزهاي زيادي در اطراف اين شهر وجود دارد كه از آب آن ها جهت آبياري اراضي كشاورزي استفاده مي شود. گندم، جو،‌ يونجه، بنشن، تره بار و انگور مهم ترين اقلام كشاورزي بهار را تشكيل مي دهد. به دليل كوهستاني بودن منطقه و وجود مراتع فراوان، دامداري در بهار رونق كامل دارد و هم چنين پوشش گياهي جهت چراي دام به فراواني‌موجوداست.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان بهار در 8 كيلومتري شمال باختري همدان و در مسير راه اصلي همدان – لالجين – كبودر آهنگ قرار دارد. بهار در 48 درجه و 26 دقيقه درازاي جغرافيائي و 34 درجه و 54 دقيقه پهناي جغرافيائي و ارتفاع 1700 متري از سطح دريا واقع است. آب و هواي منطقه بهار نسبتا سرد و خشك است. بهار از شمال به كبودرآهنگ، از جنوب به شهرستان همدان، از باختر و جنوب باختري به استان كردستان و شهرستان اسدآباد، و از خاور به بخش نهاوند محدود مي شود. رودخانه‌هاي‌فرجين و سيمين از مهم‌ترين رودخانه‌هاي منطقه است. برابر با سرشماري سال 1375 شهرستان بهار 635/127 نفر جمعيت داشته است. زبان اهالي بهار فارسي و تركي است و دين آن ها اسلام و مذهب شان شيعه است. مركز بخش سيمينه رود در مسير راه آسفالت درجه يك اصلي همدان – لالجين قرار گرفته و از اين طريق به طول 8 كيلومتر به سمت جنوب خاوري تا شهر همدان و به طول 5 كيلومتر به سمت شمال شرقي تا شهر لالجين فاصله دارد. هم‌چنين يك راه اصلي به سمت باختر كشيده شده كه بهار را به طول 10 كيلومتر به صالح آباد و از آن‌جا به طول 40 كيلومتر به مركز شهرستان اسد آباد مرتبط مي سازد.

وجه تسميه و پيشينه تاريخي
گفته مي‌شود وجه تسميه بهار به خاطر اسكان ايل بهارلو در اين منطقه است. بهار در گذشته مركز حكمرانان كردستان و لرستان بوده و در كتب قديم از آن به آبادي بسيار ياد شده است. هم چنين در يكي از اسنادي كه در مورد شهر بهار باقي مانده از بهار به عنوان قلعه اي كه در زمان سليمان شاه حاكم كردستان ساخته شده است، ياد شده است. در اوايل قرن پنجم هجري سلجوقيان عراق پايتخت خود را شهر همدان قرار داده بودند و نام قلعه بهار مرغزار قراتكين بوده است. خرابي‌هاي قلعه، در كوي قلعه شهر به نام دولت قلعه لي هنوز موجود است. بهار در طول تاريخ، چندين بار مورد هجوم واقع شده و اينك يكي از شهرستان هاي آباد استان همدان است.

 


X